Bebisen har kommit ut och du längtar efter att bli av med den envisa putmagen. Upplever du det som att du har mammamage trots att graviditeten är över sedan ett bra tag?

Läs också: Vem sa vad och när?

Jag har fött fem barn, för 3 år sedan blev jag mamma till tvillingflickor. Jag hade precis samma funderingar som de flesta mammor har under graviditeten – hur kommer min mage se ut? Min egen mage slutade aldrig växa kändes som. Den växte åt alla håll – framåt och utåt och uppåt. Den var enorm. Det var två barn som tagit över min kropp och jag var bara tvungen att se på.

Först vill jag att vi gör en sak klar – alla som varit gravida fått delad magmuskulatur. Redan runt v. 22 sker delningen, barnet måste ju få plats. Det som händer är att senan som håller ihop ”6 packen” töjs ut. Men inte enbart det – de djupa magmusklerna töjs ut de med. Du saknar stödet från dessa muskler under graviditeten och det är inte sällan man får ont i ryggen som gravid.

Tyngdpunkten förskjuts, bäckenet tippar framåt och svanken ökar. Denna svank blir oftast kvar även efter förlossningen och många mammor kommer aldrig ur denna position. Detta kan bidra till att magen ser ännu större ut.

Många mammor börjar i fel ända – de kör crunches och situps. Men dessa två övningar träffar helt fel muskler – de yttersta magmusklerna och höftböjarna. De som ska tränas är dem som ligger under dessa yttersta – de djupa. Glöm ”6 packen” för ett tag, nu ska funktionen, dvs styrkan i bålen tränas upp!

Gör plankan 2 gånger per dag, morgon och kväll.

Planka A

 

Ställ dig på knäna, placera armbågarna strax under axlarna. Undvik att svanka – dra in ”svansen”. Sänk rumpan så överkroppen bildar en planka.


Planka A1

Samma startposition som i Planka A men stå nu på tå. Ju bredare det är mellan fötterna desto lättare blir det.

Läs: Rosa kläder

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelDitt barn kostar en miljon
Nästa artikelDu är vad du heter
DELA