Under 70-talet var det inte ovanligt med speciella ”knullkojor” på dagis där barnen kunde stänga in sig och experimentera. Idag, efter tjugo år av aids- och pedofildebatter, är barns sexualitet mer tabubelagt. Hur tycker du förskolan ska bemöta barns nyfikenhet på sex? Skriv om dina tankar i kommentarsfältet här nedan.
Häromveckan kritiserade filosofen Roland Poirier Martinssons och författaren Göran Skyttes RFSU i sina spalter på Svenska Dagbladets ledarsida. De menade att upplysningsorganisationen tvingar på våra barn en sexliberal ståndpunkt och ifrågasatte om RFSU överhuvudtaget är lämpliga att bedriva  sexualundervisning för barn.
 
Anna Kosztovics är socialpedagog och jobbar bland annat med förskolepersonals förhållningssätt till barns sexualitet.
 
– RFSU har inte hittat på att barn har en sexualitet. Man föds med den. För att bättre förstå kan man ta barns språkutveckling som en jämförelse. En ettårings gurglande räknas som språk och sen utvecklas det. På samma sätt är det med sexualitet, det är bara olika nivåer. En hel del barn onanerar, smeker eller pillar på sitt kön, och en del får orgasm redan innan de är 6 år. Många barn leker doktor och tar på varandra eller leker familj där man låtsar att man ”knullas”. Detta innebär inte vuxenaktiga penetrerande samlag utan att man på sin egen nivå utforskar genom lek, så som barn gör med allt annat.
 
– Förmågan att känna sexuell njutning finns och då finns det ingen anledning att kalla det något annat än sexualitet. Varför har vi inte förrän nu haft ett gemensamt ord för flickors kön? Det handlar förstås om att sexualitet är tabubelagt, kvinnors sexualitet ännu mer och barns sexualitet ännu lite till.
 
RFSU bjuds ofta in till skolor för att ta hand undervisning i frågor om sexualitet som också kan vara känsliga för pedagogerna.  Anna Kosztovics menar att även för de mindre barnen behöver mer göras i ämnet.
 
– Förskolepersonalen känner till barnens sexualitet, många hanterar det också  mycket bra. Problemet är att man är rädd för omgivningens reaktioner och man är osäker på hur man på bästa vis bekräftar barnen i deras sexualitet. Man behöver vägledning i hur man förhåller sig till deras lekar med sexuellt innehåll, deras onani och deras frågor kring sexualitet. En plan för hur förskolan ska arbeta med detta skulle vara till nytta för personalen. Många har i mina undersökningar uttryckt sitt utbildningsbehov i frågorna eftersom de flesta inte lär sig något om barns sexualitet innan de kommer ut på förskolor och möter verkligheten.
 
****
Anna Kosztovics bor i Malmö tillsammans med sonen Kaspar 9 år. Till familjen räknas även Kaspars pappa, hennes mamma, pappa, bror och flera nära vänner. Anna är socialpedagog och har gjort två undersökningar om förskolepersonals förhållningssätt till barns sexualitet. Hon har skrivit boken Snippor och snoppar och lanserat det svenska ordet ”snippa”.
 
 
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelDubbelt så stor chans efter tre försök med IVF
Nästa artikelNy slogan till Babyvärlden – vad tycker du?!
DELA