Det verkar vara svårt att bli av med dessa sista 2-5 kg. Trivselkilona som det heter. Man trivs, men ändå inte. Ett bra och välfungerande träningsupplägg är centralt men vad du äter har också stor betydelse.

Läs: Memorabilia

Ordet ”råka” existerar inte när det gäller mat. Chokladbiten har inga vingar och du har makt över den. Det är en annan sak om du planerat in chokladbiten och är redo att ta konsekvenserna för det.

Blir du trots allt sugen så är obehandlade nötter, till exempel valnötter, ett utmärkt alternativ. Nötter är nyttiga och innehåller en ovanligt bra kombination av olika näringsämnen. Forskning visar att valnötter är det bästa valet.


Så här kan vi uppnå våra mål
Du måste ha en actionplan. Träna bra och träna rätt samtidigt som du tänker på vad du stoppar i dig. Var noga och undvik frestelser!


Vad och hur du äter:

• Se till att alltid bli mätt. För att bli mätt- satsa på riktig mat. Hellre inta kalorier i form av mat än till exempel måltidsersättningar.

• Protein, protein, protein. Jag kan aldrig prata nog om det! Proteiner mättar bäst.

• Minska på kolhydrater från lunchen och framåt.

• Antalet kalorier du äter har betydelse.

• Undvik salt mat. Salt = vattensamlingar i kroppen.

• Jaga bort allt socker i vardagen.

• Minska på antal mysstunder. Inget fel med det men inte jämt?

Vill du äta frukt – gör det i begränsad form och tillsammans med protein. ”Snabba” frukter som bananer och ananas kan tas efter styrketräningspassen. Bär kan du äta som du vill.

Läs också: Ät bär!

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikel– Mamma, varför andas man?
Nästa artikelÄt nötter!
DELA