Kanske vill du uppfylla din gamla dröm om att börja springa ”på riktigt”? Övning ger färdighet - även i tränings-sammanhang och därför ska du börja öva för att kunna springa. Vad sägs om att kunna springa om enbart två månader?

Här är din actionplan!

Vecka 1: Gå i 6 minuter och jogga väldigt lätt i 1 minut. Upprepa 3 gånger. Sträva efter 3 pass denna vecka.

Vecka 2: Gå i 5 min och jogga i 2 min. Upprepa 3 gånger. Även denna vecka ska du sträva efter 3 sådana pass.

Vecka 3: Gå i 3 min och jogga i 4 minuter. Upprepa 4 gånger. Sträva efter 4 pass denna vecka

Vecka 4: Gå i 2 minuter och jogga i 5 minuter. Upprepa 4 gånger. Sträva efter 4 pass denna vecka

Vecka 5: Gå i 2 min och jogga i 8 min. Upprepa 3 gånger. Sträva efter 4 pass denna vecka

Vecka 6: Gå i 2 min och jogga i 9 min. Upprepa 3 gånger. Sträva efter 4 pass

Vecka 7: Gå i 1 min och jogga i 11 min. Upprepa 3 ggr. 4 pass totalt

Vecka 8: Du är nästan där! Nu får du gå i 5 min som uppvärmning och springa i 20 min, 5 minuters gång för cooldown.. I slutet av denna vecka öka joggingtiden till 30 min.

Voila! Grattis!

Som vanligt finns det mer att tänka på:

Vad och när äta innan passet?

Fokusera på kolhydrater och ät 2-3 t innan passet.

Efter?

Smoothie eller O`boy är bra val.

Du som inte kan springa får ett tips av mig – gå i uppförsbacke med barnvagnen. Jag själv ska göra det så fort solen är framme! Hitta en backe som tilltalar dig och där du kan köra vagnen fritt och sätt igång.

Ett 20 minuters pass kan bestå av detta:

– Snabbare uppåt och långsammare neråt i gångtempo

– Baklänges: dra vagnen och småjogga uppförsbacke

– Lägg några tyngder i korgen, t ex ett par 1, 5 l vattenfyllda flaskor

OBS! en stark bål är ett måste och det får gärna gå minst 6 månader efter förlossningen!

Läs mer träningstips från Olga här

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelRosa repriser
Nästa artikelInskolning på förskolan
DELA