Det finns många bra rumpövningar som är effektiva om de görs rätt. Idag vill jag föreslå enbensövningar.

Läs också: Memorabilia


Varför just enbensövningar?

  • Det är rätt vanligt att vi har olika styrka i höger och vänster sida. Nu är det slut på ”fusket”! Båda benen ska jobba med samma belastning.
  • Du för in balansträning.
  • Bra stabiliseringsträning för knäna och höftpartiet


 Enbens knäböj från stående

En otroligt bra övning! Här har du möjlighet att komma riktigt djupt och benstyrkan som du kommer att bygga kan inte du få med någon annan övning.

Stå rakt på en träningsbänkens kant med ett ben hängande. Börja övningen genom att föra höfterna bakåt och sen ska du ner genom en knäböj. Gå så långt ner du orkar. Gör 10 repetitioner och gör samma sak med andra benet. 3 x 10.

 

 

 

 Läs också: Bränn fett!

 

 

 

 

 

Enbens stepup med axelpress

Gör en stepup på en träningsbänk. Gör det bestämt och explosivt som du menar det! Samtidigt ska du göra en axelpress. 4 x 10

 

 

 

 

 

Läs mer: Bli av med trivselkilona

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelNakenapan
Nästa artikel11.11.11
DELA