Det finns många exempel på föräldrar som använder sina barn för att få uppmärksamhet. Sist ut är ”Hot Sauce Mum” i USA.

”Hot Sauce Mum” kommer från Alaska i USA och heter i verkligheten Jessica Beagley. Hon är 36 år och mor till sex barn. Hon fick sin dotter att filma när hon hällde stark sås i munnen på sin son och tvingade honom att duscha i kallt vatten. Sonen ska ha betett sig illa och hon var trött på diskussioner…

Nyligen blev hon funnen skyldig till barnmisshandel. Myndigheterna menar att hon misshandlat sonen för att komma med i TV-showen Dr. Phil. Nu riskerar hon fängelse i ett år och böter på 10 000 dollar. I rätten sa man att 36-åringen kontaktat Dr. Phil under ett program om sura mammor. Efteråt tog producenterna kontakt med henne igen och hon skickade in en audition-film. På denna skällde hon ut sonen men enligt rätten ville producenterna se hur hon straffade honom. Då fick hon dottern att filma både stark sås i munnen på sonen samt kallduschningen.

Se inslaget på Dr.Phil. (OBS! Starka scener)

– Det finns inget skäl i världen att någon ska skada sitt barn för att få vara med i en realityshow, sa åklagare Cynthia Franklin i rätten, enligt Norska VG.

Men oavsett om filmandet var ett desperat rop på hjälp eller ett försök att få komma med på Dr.Phil-showen så utnyttjade hon sonen. Och dottern, som fick filma den åtta minuter långa misshandelsfilmen.

Inte första gången föräldrar missbrukar barnen i medierna

Jessica är emellertid i ”gott” sällskap med andra föräldrar som använder barnen för att hamna i rampljuset. Babyvärlden har tidigare skrivit om Botox-mamman. Hon fick alla att tro att hon injicerade botox på den åtta år gamla dottern så att hon skulle vara helt rynkfri i skönhetstävlingar. Kort efter intervjuerna på amerikansk tv kom det fram att det hela var ett påhitt och att hon hade fått betalt för att göra det.

Oavsett: Hon använde sitt barn för att komma i rampljuset – eller rättare sagt – sökljuset. För när polis och barnavårdsmyndigheter hörde talas om det blev hon fråntagen vårdnaden om flickan.

Dramatisk ballongfärd var PR-trick

Och kanske var du en av de som följde den dramatiska ballongfärden i USA? På direktsänd TV kunde stora delar av världen följa dramat. I en hemmagjord luftballong hade konstruktörens son (6) klättrat in och klarat att lösa förtöjningarna. Kamerorna följde ballongen milvis och räddningstjänsten gjorde detsamma, så gott de kunde. Föräldrarna ringde flera gånger till TV-stationen, polisen och luftfartsmyndigheten, där de desperat förklarade att de fruktade att sonen befann sig i ballongen.

När ballongen till slut dalade ner var en räddningsman snabbt på plats för att rädda pojken. Men ballongen var tom och snabbt stod det klart att han låg hemma i sin säng. Medan en halv värld följde dramat, gnuggade ballongkonstruktören Richard Heene händerna; vilken publicitet! Men glädjen var kortvarig. Snart blev huset genomsökt, mamman erkände att det var ett PR-trick och föräldrarna blev åtalade. Föräldrarna erkände att de hade velat göra familjen känd för medierna och att de hade kommit på grejen ett par veckor tidigare. De hade då också instruerat alla tre barnen hur de skulle ljuga för myndigheterna om någon kom på tricket.

Och fler exempel finns dessvärre. Var tycker du gränsen går för hur föräldrar kan ”använda” sina barn? Är det OK att låta dem gå med i demonstrationståg mot sjukhusnedläggning till exempel?

Kommentera!

Rebel with a cause 

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelEn vacker film
Nästa artikelEtt liv på efterkälken
DELA