Gravida kvinnor behöver få i sig 27 mg järn dagligen. Men var göra i fall du är vegetarian?

Själv äter jag gärna grönt. Det gör mig pigg och jag upplever det som att jag orkar mer. Både till vardags och i min träning. Min favorit grönsak är tomater som jag gärna äter i sällskap med blancherade rotfrukter och ett gott glas mineralvatten. Min favorit rätt är lax och då gärna med massor av grönsaker.

Oavsett vad man äter och vad man har för favorit rätt är det viktigt att få i sig tillräckligt med järn. I synnerhet om man är gravid. Vid en graviditet ökar nämligen behovet av järn då man bygger nya röda blodkroppar och blodvolymen ökar med runt 2 l.

Allt detta kräver mat som innehåller järn och om du är vegetarian så ska du försöka hitta andra vägar att få i dig järnet än genom kött.

Läs mer: Vegan och gravid

Här hittar du nödvändigt järn:

– linfrön innehåller järn, två matskedar ger dig 1, 8 mg. Dessutom en bra Omega 3 källa och bra fibertillskott.

– edamame bönor ger dig hela 3, 5 mg järn. Edamame finns att köpa i frysdisken på ICA

– pumpafrön ger 1, 8 mg järn. Bra att strö över salladen!

– 1 dl quinoa ger 4, 7 g

– 100 g torkade aprikoser ger 6, 7 mg järn. Tärna och ät med havregröten på morgonen. Även bra mot tröga magar.

– spenat , broccoli och grönkål förstås!

Den nyttiga matens ABC

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelTjocke Albin ska lära barn att äta nyttigt och sunt
Nästa artikelMånga korvar i elden
DELA