Nu är säsongen för svenska jordgubbar här. Du som är gravid har extra stor nytta av att ladda vitaminförrådet.
Jordgubbar är fullproppade med B-vitaminet folat, som i syntetisk form heter folsyra. Det är extra viktigt i början av graviditeten när det centrala nervsystemet bildas.
 
Folat minskar risken för att barnet ska födas med ryggmärgsbråck, därför rekommenderar man kvinnor som planerar en graviditet att ta kosttillskott. Dagsbehovet ökar från 200 mikrogram till 500 mikrogram redan en månad före befruktningen. Efter graviditetsvecka 12 påverkar intaget av folat inte risken för ryggmärgsbråck men är fortfarande viktigt för blod- och cellbildning Studier har också visat att folat kan minska risken för missfall. Därför är det bra med ett fortsatt tillskott av folat under hela graviditeten.
 
Jordgubbar beräknas innehålla 99 mikrogram folat per 100 gram, men i en studie från Sveriges lantbruksuniversitet har man uppmätt så mycket som 150 mikrogram per 100 gram. Ju rödare och sötare bär desto bättre näringsvärde.
Jordgubbar innehåller också stora mängder C-vitamin. En dryg deciliter ger dig hela dagsbehovet. Så hugg in på gubbarna både före och efter midsommar!
 
Tips!
Mixa en jordgubbssmoothie med banan och sojamjölk till mellanmål. Då får du ett tillskott av såväl protein som flera viktiga vitaminer och mineraler!
 
JORDGUBBAR
Näringsvärde per 100 gram (RDI för gravida)
Energivärde 172 kJ/41 kcal
Fibrer 1,9 mg
Protein 0,5 g
Kolhydrat 8,3 g
Fett 0,2 g
Järn 0,34 mg
Natrium 1 mg
C-vitamin 66 mg
Vitamin B6 0,07 mg
Folat 99 µg (500 µg)
Kalium 13 mg
Kalcium 18 mg
Zink 0,20 mg
 
Källa: Livsmedelsverket
 
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelBlogg
Nästa artikelMinStory: ”Sommar med barn men utan pengar”
DELA