Kvinnor är skapta för att föda -om det behövs ingen skola. Däremot kan du underlätta själva processen genom att fokusera och försöka slappna av.
Precis som en idrottsutövare som mentalt tar ut målet efter mållinjen, ska du som föderska också tänka på det som kommer sedan. Då kan du lättare behålla fokus, utan att behöva tappa kraft och tempo.
 
Försök därför att se dig själv efter förlossningen -tillsammans med barnet. Föreställ dig hur du ligger där med den lilla krabaten på magen och slappnar av. Eller hur du och din partner har den lilla sussande mellan er i sängen där hemma. Christian Olsson, trestegshopparen, sa i en intervju att ”man är ju inte bättre än vad huvudet fattar. Att kroppen kan spelar ingen roll om inte huvudet inser det.”  Det är bra att bli påmind om målet under födseln -speciellt om krafterna sinar.
 
För att få in den rätta avslappningskänslan under själva förlossningen, kan det vara bra att ha tränat in tankesättet flera gånger innan. Passa därför på att tänka då du är på väg till jobbet eller när du känner att du behöver lugna dig själv.
 
Förutom målbilden, hur bör du göra? Lägg dig först till rätta, eller sätt dig om du inte kan ligga ner. Andas ut och känn hur du slappnar av. Långsamt är a och o när det gäller andning och avslappning. Låt sedan underkäken bli riktig avslappnad genom att du låter den hänga. Här sätter sig nämligen mycket spänning. Låt din kropp vila tungt mot underlaget och känn efter hur den avslappnade känslan känns. Det är den du sedan ska framkalla enkelt -inte minst under förlossningen.
 
Att få beröring kan hjälpa den allra stressade person att gå ner i varv. Därför kan du låta din partner lugna dig med sina händer. Både innan och under förlossningen. Din partner kan stryka handen mot din panna, upp över håret i en lugn rörelse. Eller trycka sina pekfingrar mot dina tinningar. Sakta ska den andre sedan lätta på trycket allt eftersom. Genom att din partner lägger händerna på utsidorna av dina lår och trycker låren mot varandra -svarar du med att slappna av och då ska han eller hon lätta på trycket. Du låter sedan benen falla isär från varandra.
 
Många kvinnor väljer att gå på andningskurser innan en förlossning. Det finns flera varianter, men utbudet är som störst för de som bor i någon storstad. Yogacenter har ofta kurser som riktar sig speciellt till gravida. Sedan finns det så kallade profylaxkurser som går att söka upp via nätet eller om du frågar din mvc-sköterska. Mammasim är ett annat alternativ för att hitta avslappning och för att ge kroppen nyttig träning.
 
                                                              
                                                         källa: svenska barnmorskeförbundet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelTänk på barnen vid skilsmässa!
Nästa artikelSurrogatmödrar
DELA