Det föds barn varje sekund, i hela världen, men för dig kanske erfarenheten är ny och nu handlar det om dig. Dina känslor kanske skiftar från glädje och förväntan till oro och känslor av att ångra att man gav sig in i projektet.
Att föda är en stark upplevelse, både fysiskt och emotionellt. Något av det viktigaste man brukar lära ut på förlossningskurser är att inte hålla tillbaka utan att kasta sig ut i förloppet och försöka arbeta med kroppen, inte emot den.
Kom ihåg att det är din upplevelse, du ska föda I din egen takt och efter dina förutsättningar. Använd så mycket tid du känner att du behöver och välj omgivning som känns rätt för dig. Om du känner dig avslappnad ökar chanserna att din förlossning ska bli en bra upplevelse.
Använd din rädsla till din fördel
Det är absolut naturligt att känna rädsla inför det okända som väntar. Man kan försöka tänka att rädslan i sig kan användas för att aktivera och sätta igång ditt adrenalin. Adrenalinet behövs för att öka din reaktionsförmåga och din förmåga att hantera smärta.
Rädslan kan alltså användas konstruktivt. Du kommer snart att möta en av de största utmaningarna i livet, så håll med om att det inte är konstigt att du känner dig rädd, osäker eller rent av skräckslagen?
Vad gör skepparen när hon inser att det är storm på gang? Hon förbereder sig för det. Hon gör allt hon kan för att inte kastas okontrollerbart in i stormen. Inte heller du ska kastas in i det okända oförberedd. Eftersom vi alla är olika är det omöjligt att ge någon enkel generell modell för hur man bäst gör det. Intedestomindre är det jätteviktigt att vara förberedd.
Att föda kräver uthållighet och tålamod.
En förlossning kan liknas vid att springa. Vem som helst förstår att man inte kan springa ett maratonlopp utan träning. Faktum är att en förlossning kan liknas vid just ett maratonlopp rent fysiskt.
Det går inte att veta i förväg hur lång förlossning du kommer att ha –och när på dygnet den kommer att inledas. Att vara väl förberedd ökar din känsla av säkerhet och trygghet.
Hur mycket och vilken typ av träning är upp till dig själv. Vissa simmar och dansar medan andra tränar yoga eller gör andnings- och avslappningsövningar. Ett enkelt sätt att hålla sig i form är att gå en promenad varje dag.
Prata om det!
Att dela med sig av sina tankar, rädslor och glädjeämnen hjälper dig att förbereda dig för den stora händelsen. Prata med din partner, dina vänner och med dem som redan har fött barn. Det är också bra att prata med den lilla personen som växer inuti dig. Det är ju ni tillsammans som ska klara detta. Ge dig själv tid att stanna upp och reflektera över det som komma skall.
De flesta gravida kvinnor går på någon slags kontroller. Förhoppningsvis får du en bra kontakt med en barnmorska då. Om inte finns det fler inom sjukvården som gärna ger dig stöd och bra rådgivning. De flesta landsting har personer som jobbar bara med sådana frågor. Fråga!
Dina drömmar kan hjälpa dig. Åtminstone brukar de vara intressanta. Skriv gärna ner dina drömmar direkt när du vaknar. Den som tolkar dina drömmar bäst är du själv.
Speciella förlossningskurser är ett bra sätt att möta andra i samma situation och att förstå att du inte är ensam i din situation.
Det finns många böcker och filmer i ämnet. Använd Internet för att söka information och att dela med dig av dina tankar till andra.
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelNu närmar det sig!
Nästa artikelAtt gå över tiden
DELA