Du kan inte räkna med att barnet på egen hand ska hitta ett fast och regelbundet sömnmönster under de första veckorna. Men det är inte så dumt att börja med att etablera goda vanor och små ritualer som efterhand lär barnet skillnaden mellan dag och natt och hjälper det både när det ska somna på kvällen och när det vaknar under natten.
För det första är det bra om du redan från början försöker lägga barnet när det fortfarande är vaket. På så sätt kommer barnet att vänja sig vid att somna av sig själv. Om du klarar att hålla fast vid den vanan besparar du både dig själv och barnet jobbiga separationsscener längre fram.
Det kan också vara en idé att låta barnet sova i korgen eller sängen i ett lugnt sovrum under natten och i en sovpåse eller vagn med lite mer ljud omkring under dagen. Många börjar redan från början låta babyn ha pyjamas på sig under natten och ett kvällsbad är en mysig ritual för både babyn och föräldrarna. Men märker du att barnet blir piggare av att bada är det bäst att förlägga badet till morgonen.
Sovrummet bör vara mörkt och svalt, helst 17–18 grader. Alla bebisar vaknar under natten och om rummet är ljust blir omgivningen snart intressantare än om det är mörkt.
 
Redan nu bör du också markera att det är skillnad mellan dagmål och nattmål. Under dagen ska måltiden vara en mysig stund med kontakt och samspel, prat, leenden och lekar i knäet. Under natten ska måltiden först och främst stilla barnets hunger. Tänd inte mer ljus än nödvändigt. Du behöver kanske inte heller prata med babyn för att ni ska ha bra kontakt under måltiden. Undvik blöjbyte om det inte är nödvändigt. Om blöjan måste bytas kan det gärna göras i sängen.
Under den senare delen av den här perioden börjar babyn få en känsla för skillnaden mellan dag och natt. Vid sidan av de ”dygnsmarkörer” som du själv skapar får barnet hjälp av hormonet melatonin, som bidrar till att reglera dygnsrytmen. Kroppen börjar utsöndra melatonin när solen går ner och det börjar bli mörkt om kvällen. Det gör oss sömniga och ger en god natts sömn. Melatoninproduktionen startar redan i moderlivet och ökar efterhand. När barnet är 24 veckor gammalt ligger nivån på ca 25 procent av en vuxens nivå.
 
Från mammas mage är barn vana vid att ha det trångt, och många nyfödda blir lugna av att armar och ben ligger samlade. Förr var det vanligt att spädbarn lindades och i andra kulturer bärs barn ofta i en sjal på mammas rygg eller mage.
 
Med filtar och lammskinn kan du göra sovplatsen till ett tryggt litet bo. Rulla gärna ihop en babyfilt och lägg den i sängen kring barnet.
 
Om barnet inte ammas kan nattmålen fördelas mellan föräldrarna.
 
Barnet blir nu mer intresserat av samvaro och samspel. Sådana aktiva vakenperioder gör dagen mer upplevelserik och bidrar till att behovet av sammanhängande nattsömn ökar.
 
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelNär börjar barnet sova ordentligt?
Nästa artikelSömn för barn 4-6 månader
DELA