Genomsnittsbabyn väger nu närmare 9 kilo och är 73 cm lång.*

Måned 9* Vi återger genomsnittsvikt och -längd. Normalvärdena för flickor är mellan 7 och 10,6 kilo och längd mellan 67 och 76 cm. Pojkarnas normalvärden är 7,5 till 11,2 kilo och 68 till 77 cm.  

Om barnet: Främlingsrädsla…
I denna period kan barnet vara mitt uppe i den värsta främlingsrädslan. I värsta fall kan det även drabba den förälder som inte är hemma på heltid under denna tid.

Barnet vet nu mycket om hur det kan få kontakt med föräldrarna, och gör det genom leenden, gråt, rörelser, ljud och ”ord”. Hon/han kan tydligt förmedla till andra vad som står på önskelistan och det mår. Detta är en viktig förutsättning för gemensam förståelse och samarbete. Medan ni tidigare behövde tolka yttre tecken för att förstå barnets behov kan hon nu i större utsträckning berätta det själv. Ett stort steg framåt!

Till föräldrarna: Prata med barnet!
Nu finns det större möjligheter till bra samarbete. Det blir lättare att följa barnets initiativ och förstå vad hon vill eller inte vill. Det är nu också lättare att leda barnets uppmärksamhet mot detaljer i omgivningen.

Det är viktigt att prata med barnet med engagemang och inlevelse. När man uttrycker gemensam glädje, och delar den så upplever barnet att ni tycker om det! Kroppskontakten är också viktig, i alla åldrar. Nu förstår också barnet att saker inte försvinner av sig själv när man inte kan se dem. Att leka kurragömma är därför jätteroligt.

Kommunikation och social utveckling

  • Använder sociala handlingar för att lösa problem (ber om hjälp).
  • Nu känner så gott som alla barn igen sitt namn och reagerar på det. 9-månadersbabyn förstår också de vanligaste orden.
  • Använder särskilda ljud för olika saker och vill gärna konversera -kan bli frustrerat om det inte blir förstått.
  • Förmågan att komma ihåg och bilda inre bilder av personer och föremål som inte är närvarande upparbetas i denna ålder. Nu är det extra kul att leka titt-ut. Det passiva ordförrådet ökar och barnet förstår enkla ord och tillsägelser, till exempel att ”nej” betyder stopp. Nu kommer snart de första orden. Ma-ma, Pa-pa, da-da är vanliga.
  • Pekar och låter första att det vill ha något. Reagerar på frågor som ”var är mamma?”
  • Nu skaffar sig vissa barn en ”tröstare”. Det kan vara en speciell nalle eller tygbit. Trösten ger trygghet i speciella situationer, särskilt vid avsked. Psykologerna kallar dessa föremål för ”övergångsobjekt”. Många barn behåller trösten tills de närmar sig skolåldern.

Sinnen och motorik

  • Lär sig att skilja mellan okända ljud, till exempel djurläten.
  • Nu utvecklas barnets kroppskontroll kraftigt. De flesta barn kan sitta någorlunda stadigt på golvet. De kan stötta sig med händer på sidorna, och bakåt om det mister balansen.
  • Några barn börjar nu att krypa men ofta är detta en lång process då barnet provar olika sätt att ta sig fram, allt från att åla sig på mage till att hasa sig fram sittandes.

Intressen och aktiviteter

  • Barnet älskar att visa upp sina konster, gillar att dansa till musik osv.
  • Det är spännande att leka med stora plastbunkar, grytor etc. Barnet gillar att lägga saker inuti och ta upp dem igen.
  • Det är också skoj att sitta i knät och läsa böcker eller få tidningsblad att riva i.
  • Beteendet blir mer och mer stadigt. Nya uppenbarelser bygger på tidigare inlärning.
  • Kan koncentrera sig på en sak eller uppgift flera minuter i sträck.
  • Barnet kan peka på saker som intresserar det. Det är inte så intresserat av att sitta i knät som tidigare, men vill heller inte vara på golvet.
  • Barnet gillar att ”hjälpa till”.
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikel10 månader
Nästa artikel8 månader
DELA