Det finns mycket du kan göra för att skapa goda förutsättningar för barnets lek. Råden i den här boken passar också för många barn med särskilda behov.
TVILLINGAR, TRILLINGAR OCH ÄNNU FLER!
Tvillingar och andra flerlingar tillbringar så mycket tid tillsammans att de ofta inte får så mycket möjlighet att vara ensamma eller att vara tillsammans med föräldrarna utan de andra barnen. Försök därför att avsätta tid till att vara tillsammans med ett barn åt gången, och se till att alla barn får lite ensamtid med er båda två. Ensamstående föräldrar kan höra sig för om mor- och farföräldrar eller vänner kan sitta barnvakt, så att föräldern kan få lite tid på tu man hand med varje barn.
När du leker med flerlingar, är det viktigt att behandla varje barn som en enskild individ. Om barnen visar att de har olika intressen, kan du uppmuntra dem att utforska dessa intressen på egen hand även om tvillingbrodern eller tvillingsystern inte är intresserad.
 
Om de tycker om samma saker, bör du se till att leka med båda två var och en för sig – även om det innebär att du måste redogöra för regler och anvisningar mer än en gång. Uppmuntra andra personer att behandla barnen som individer och inte som en enhet.
Under det första året kan du lägga märke till barnets fysiska och känslomässiga likheter och olikheter. I tremånadersåldern kommer de att utforska varandra fysiskt. Längre fram kommer de att nypa varandra, brottas och bråka om leksaker. Tvillingar och andra flerlingar lär sig att dela med sig och förhålla sig till andra personer tidigare än andra barn.
Det är viktigt för flerlingar att de har sina egna leksaker vid sidan av de leksaker som de delar med sitt syskon. Det kan vara klokt att skaffa leksaker som flera barn kan leka med – som en dubbel griffeltavla, klossar, leksakshus, vippbräda och walkie-talkie.
 
BARN MED SÄRSKILDA BEHOV
De vuxna i barnets närhet spelar en nyckelroll för att främja utvecklingen hos barn med funktions- och utvecklingshinder, precis som hos alla andra barn. Men att ha ett barn med särskilda behov kan vara otroligt krävande. Därför är det viktigt att familjen får stöd och avlastning.
 
Leken kan öka livskvaliteten för barn som har problem med sin språkutveckling, öga–hand-koordination och syn eller hörsel, som är rörelsehindrade eller har andra funktionshinder. Leken ger dem positiva erfarenheter och skapar därmed en grund för bättre utveckling.
 
Kategorin av barn med särskilda behov är så mångskiftande att det inte är särskilt lätt att säga något generellt, men här följer i alla fall några allmänna tankar om hur du kan berika ditt barns liv genom lek:
• Se till att anpassa lekens varaktighet och intensitet till barnets behov, så att det inte blir uttråkat eller trött.
• Skapa en lekmiljö som är avslappnad och behaglig för ditt barn.
• Anpassa belysningen så att den hjälper barnet att få rätt fokus.
• Försök att undvika alltför många störningsmoment när barnet leker.
 
Om barnet har ett fysiskt funktionshinder, kan du t.ex. ge det extra stora färg- eller blyertspennor. Om barnet ser dåligt, kan du läsa böcker som har illustrationer med olika ytstrukturer eller popup-illustrationer. Barn med funktionshinder lär sig att leka – precis som andra barn – genom att iaktta, leka med och/eller vägledas av andra.
 
TA HJÄLP AV LEKOTEK?
Ett lekotek är en utlåningscentral för leksaker, böcker och liknande för barn med särskilda behov. Här kan du få hjälp med att välja ut leksaker som stimulerar språk, socialt samspel, motorik osv. Det finns ett 70-tal lekotek i Sverige.
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelLek och samspel med treåringen
Nästa artikelKrav på blivande adoptivföräldrar
DELA