Barnets ordförråd exploderar under den här fasen och periodvis kommer du att få höra nya ord varje dag. Nu kan barnet berätta egna historier och dela med sig av sina egna erfarenheter.
Treåringar är fyllda av funderingar. Om de inte har varit intresserade av att leka tillsammans med andra barn, kommer de att bli det nu, och då handlar det inte längre om att leka jämsides. De lägger mycket tid på att observera och härma – så var uppmärksam på ditt eget språk och uppförande.
 
Under den här perioden utvecklar barn förmågan att lösa enkla, konkreta problem – om det handlar om något som intresserar dem. Treåringar kan ha ett rikt inre liv, så ibland är det svårt för dem att skilja mellan fantasi och verklighet. De är rätt ofta mörkrädda i den här åldern.
Treåringar förfinar sina motoriska färdigheter genom repetitionsinriktad lek. Det kan handla om att lägga ett och samma pussel gång på gång eller att gå uppför trappstegen och glida nedför rutschkanan om och om igen. Detta är viktigt för barnets förståelse av konsekvens och förändring.
 
Andra favoritaktiviteter kan vara att fantisera ihop berättelser med fantasifigurer, att bygga och konstruera, att få leka i lera eller kladda med färg. Nu börjar teckningarna likna människor, och materialen som används blir mer avancerade. Treåringar tycker också att det är roligt med fysisk aktivitet, som att springa efter varandra på lekplatsen eller studsa med en boll.
Ett barn på tre och ett halvt år kan i genomsnitt mer än 1 200 ord. Många frågor börjar med orden ”vad”, ”vem”, ”var” och ”varför”, och barnet är helt övertygat om att du ska kunna svara på alla frågor. Treåringen använder enkla meningar, men kan snubbla på sina egna ord, så det är viktigt att lyssna tålmodigt. Barn i den här åldern älskar att sjunga, att lyssna på rim och ramsor och att leka fingerlekar.
 
Lek och samspel
HÄRMA DJUR
Visa barnet hur det kan hoppa som en groda, galoppera som en häst och slingra sig som en orm. Turas om att vara ett djur medan den andra får gissa vilket djur det är.
A FÖR APA
Välj en bokstav och be barnet att räkna upp tio saker som börjar på just den bokstaven. Gå igenom alfabetet. Om ni inte kan komma på tio ord, får ni hitta på egna istället.
MINNESLEK
Lägg fem eller sex föremål – t.ex. en leksaksbil, en mössa, en bok, en liten boll och en ask russin – på bordet eller golvet och be barnet att högt säga vilka föremål det är. Lägg en handduk över föremålen och säg vilka föremål det är en gång till. Ta bort ett föremål utan att barnet ser vad det är och ta därefter bort handduken. Fråga barnet vad som saknas.
TRAMSSÅNG
Sjung välkända sånger med olika röstlägen. Ni kan visksjunga eller skriksjunga, sjunga med ljus och mörk röst, kvacka som en anka, surra som en humla och pipa som en mus. Sjung väldigt fort och väldigt långsamt. Sjung för barnet med din allra tramsigaste röst och locka barnet att göra detsamma.
 
VÅR DAG
Ta foton av situationer och aktiviteter under en typisk dag i treåringens liv: borsta tänder, äta frukost, ta på skorna, leka med kompisar osv. Klistra upp varje foto på en pappark och sätt ett kardborrband på baksidan. Sätt upp ett stort papper på väggen och fäst kardborrband där också. Sedan kan du hjälpa barnet att rekonstruera dagens aktiviteter i rätt ordningsföljd. Se till att ha kopior av bilderna också, så att du kan sätta in dem i fotoalbumet.
OCH REGNET DET BARA ÖSER NER …
Gör temalådor med roliga aktiviteter som passar för regniga dagar.
• Klistermärkeslådor som innehåller olika klistermärken.
• Trollerilåda som innehåller trollstav, hatt och material till enkla trolleritrick
• Utklädningslåda med hattar, skor, smycken och kläder.
• Kreativitetslåda: Här kan du samla material till kreativa aktiviteter: färgat papper, färgpennor, modellera osv.
 
Vissa treåringar är redo att byta ut trehjulingen mot en tvåhjuling med stödhjul. Många föräldrar vill gärna vänja barnen vid att använda cykelhjälm nu, så att de har vanan inne när de börjar cykla på allvar. Men tänk på att hjälmen kan skapa farliga situationer när barnet inte sitter på cykeln utan t.ex. leker i en klätterställning.
 
BRA LEKSAKER I DEN HÄR ÅLDERN
• Legobitar och andra byggsatser
• Stora plastpärlor
• Ärtpåsar
• Cd-spelare
• Enkla brädspel
• Pysselmaterial – papper, lim, sax
• Målarböcker och andra aktivitetsböcker
• Trolldeg
GISSA SLUTET
Läs merparten av en spännande bilderbok för ditt barn och fråga barnet vad det tror kommer att hända precis innan berättelsen är slut. Uppmuntra barnet att tänka ut flera tänkbara alternativ innan ni läser klart boken. Prata om skillnaden mellan bokens slut och barnets egna versioner. (Låt det vara en berättelse som slutar bra, så att barnet inte blir besviket eller frustrerat.)
RECEPT PÅ TROLLDEG
Det är ännu roligare för barn att göra sin egen leklera än att bara ta ut den ur sin förpackning:
1–1,5 dl ljummet vatten, 2 tsk matolja, 1 dl salt, 3 dl vetemjöl samt karamellfärg
Blanda mjöl och salt i en stor bunke. Tillsätt oljan och rör ut ordentligt. Häll i vatten, lite åt gången, och knåda degen en stund så att den blir jämn och fin.
Dela degen i fyra delar och färga dem med karamellfärg av olika kulör. Karamellfärgen kan färga av sig medan man leker med leran, så täck över ytor som kan ta åt sig färg. Nu är det bara att börja bearbeta degen för fullt och göra ormar, skalbaggar, blommor, smycken och en mängd annat. Trolldeg har begränsad hållbarhetstid. Om ni ska behålla figurerna, bör de gräddas i ca 80˚ ugnsvärme tills de är torra.
Barn i den här åldern har mycket fysisk energi och tycker om att hoppa, springa, klättra och leka med andra barn.
 
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelLek och samspel med tvååringen
Nästa artikelLek under särskilda förhållanden
DELA