Om barnet: Vilket år vi har framför oss!
Typiskt för perioden från två till tre år är en fenomenal energi och ett konstant fokusskifte! Någon enstaka gång behåller barnet intresse för en aktivitet längre än en liten stund, även om barnet nu kan fokusera lite längre på en favorituppgift.

Detta håller barnet aktivt och bygger upp musklerna, förbättrar balansen och koordinationen och gör att rörelsemönstret blir mer kontrollerat. Och när kroppskontrollen blir bättre kan ramarna för utforskning utökas successivt.

Barnet lär sig efter hand att springa, klättra, trampa trehjuling, och det kan hålla balansen medan det sparkar, rullar eller kastar boll. Finmotoriken gör nya framsteg, och barnet kommer att kunna använda färgpennor och målarpenslar mer kontrollerat. Det kan greppa och vrida om strömbrytare, öppna handtag och burklock, och barnet blir allt bättre på att stapla och bygga med klossar.

När du om ett år ser tillbaka på året som har gått från den andra till den tredje födelsedagen kommer du att bli överraskad över att upptäcka att barnet har blivit en liten person – sin egen person – med en tydlig bild av vem hon eller han är. Barnet visar sin personlighet tydligt genom ord, påhitt, intelligens, färdighet och känslor.

Vilken skillnad ett år kan göra!

Till föräldrarna: Tänk att två år har gått!
Tvååringarna är energiska. De har många projekt, det är mycket som ska upptäckas och utforskas. De är mycket livsglada och charmerande – och de är i full färd med att utveckla sin självständighet.

Ni har säkert upplevt att barnet har påbörjat sin färd med att frigöra sig från er, och det är en process som fortgår nästan ända tills barnet blir vuxet. Nu tar barnet mer ansvar för sig självt, och för ett barn är det mycket tillfredsställande att uppleva självkontroll och självrespekt. Här är ni barnets viktigaste vägvisare.

När barnets växande självmedvetande och viljestyrka ökar är det viktigt att ni inte betraktar detta som ett tecken på ouppfostran. Ni kan visa barnet tillrätta och ge det stöd att ta steg för steg. Det är kanske inte så konstigt att ”nej” är ett av de första orden som barn lär sig. Det är ju ett av de ord som många föräldrar använder ofta. Det finns många spännande saker att upptäcka och uppleva för ett litet barn, och det är genom återkopplingen från er som barnet får viktig information om det är accepterat eller inte.

Det är ett konststycke att få till detta utan att upprepa ”nej” hela dagen. När ni upplever att ert barn känner att det har ansvar för de egna valen och att valen det gör är accepterade, så gnistrar det till i barnets och eras ögon.

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikel25 månader
Nästa artikel23 månader
DELA