Om barnet: Kommunikation
Ettåringarnas verbala färdigheter utvecklar sig mycket snabbt. De förstår mer och mer för varje dag och härmar de vuxnas ljud, även om det kanske inte kommer så många ord ännu.

Först börjar barnet använda ett ord för att kommunicera en allmän idé. ”Mer” kan till exempel betyda mer mat. Så följer två- och treordsmeningar, som ”mer banan”, som sedan kan bli ”ha mer banan”.

Barnet börjar nu lära sig beteckningar på människor, gosedjur, kända fenomen och kroppsdelar. Det kan svara på frågor med ”ja” och ”nej”, även om de flesta lär sig ”nej” innan de kan säga ”ja”. Ettåringen kombinerar många av sina ord och önskemål med handrörelser, till exempel genom att stöta undan eller dra till sig.

I den här perioden använder barnet gärna upp till femtio ord, men i tvåårsåldern ökar detta antal dramatiskt när de ”knäcker” språkkoden. Kanske börjar det också att imitera ramsor och sånger, och det kan till och med komma ihåg orden i några böcker.

Vi satt och läste i en av Sofies favoritböcker, och till min stora förvåning märkte jag att hon sade ordet själv om jag tog en paus innan ordet. Hon fortsatte att göra det sida efter sida. Vi hittade en annan bok som vi hade läst mycket i. Jag stannade upp på några ställen, och återigen sade hon orden. Jag kunde inte tro att det var sant!
Ann, mor till Sofie, arton månader

Förslag till lek och aktivitet:
Kroppsdelar: Sjung ”Huvud, axlar, knä och tå” eller liknande sånger och peka på de kroppsdelar som nämns. Ni kan också göra det till en lek att säga vad kroppsdelarna heter eller peka på kroppsdelar i böcker och tidningar. Detta ökar barnets ordförråd och kroppsmedvetenhet.

 

Till föräldrarna: Tid för en kram?
Att ha barn är en obetingad kärleksrelation. Den kärlek ni känner för varandra och barnet måste omsättas i handlingar, och det är genom beteenden som barnet upplever er. Det är alltid viktigt att vara medveten om vad ni lägger ned tid på. Som småbarnsföräldrar upplever ni kanske att ni har mindre tid än tidigare.

Eftersom ni båda arbetar nu börjar ni kanske finna er tillrätta i den nya rytmen. Vissa dagar är tuffare än andra, vissa morgnar går du ifrån ett gråtande barn på förskolan, andra nätter blir det inte mycket sömn för någon av er, några eftermiddagar krockar aktiviteter och några måste ställas in.

För vissa fungerar det bra att planera veckorna ordentligt. Andra gillar bäst att sätta av tid för familjen och se vilka aktiviteter som lockar. Liksom vuxna har också barn fått många intryck under dagen. Några eftermiddagar är de trötta och vill inte göra så mycket. Andra eftermiddagar är de i storform och har en outtömlig energi.

Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikel18 månader
Nästa artikel16 månader
DELA