Knipövningar stärker bäckenbotten-musklerna och är särskilt viktiga under graviditeten när dessa muskler sätts under särskild press. Börja tidigt i graviditeten och fortsätt efter förlossningen, då är musklerna uttöjda och behöver stramas upp.

 

Om bäckenbottenmusklerna är svaga kan man få problem med:

– dålig kontroll av urinblåsan – läckning och småskvättning
– svårt att hålla inne gas från ändtarmen
– tendens till hemorrojder
– förstoppning
– tendens till nedsjunkande och framfall av slida och livmoder
– otillfredsställande sexuellt samliv
– ryggsmärtor och trötthetskänsla i underliv och lår

Knipövningar
Knipövningar stärker bäckenbottenmusklerna och är särskilt viktiga under graviditeten då dessa muskler är under stark press. Du kan göra knipövningar var som helst och när som helst. Börja tidigt i graviditeten och fortsätt med dem efter förlossningen, då är musklerna uttänjda och behöver stramas upp.

Så gör du knipövningar
Knip ihop nedtil som för att sluta att kissa. Du ska ha känslan av att dra musklerna uppåt medan du kniper. Knip sammanhängande i tre till fyra sekunder, och öka efterhand till sex till åtta sekunder. Det är bra att knipa flera gånger om dagen, till exempel tio knip tre gånger dagligen de första månaderna. Du kan testa musklerna genom att prova stoppa strålen när du kissar.

 

Mer om graviditeten
Mer om förlossning
 

Vad tyckte du om artikeln?  
Nästa artikelVecka 43
DELA