Större barn behöver fortfarande hjälp med att dämpa aktivitetsnivån före läggdags och de gamla välkända ritualerna skapar även nu förutsägbarhet och trygghet. Det är också viktigt att vara uppmärksam på barnets tv-tittande: både tv-programmen och tidsåtgången. Försök att undvika program som kan göra spänningen alltför hög på kvällen eller som kan vara skrämmande och skapa oro hos barnet. Det här är perioden för livfulla mardrömmar, som kan vara fulla av uppretade björnar och hungriga krokodiler. Det är inte konstigt att det kan kännas lite otryggt i sovrummet emellanåt!
Hos de flesta är kvällsritualer och sömnmönster väl inarbetade vid det här laget. Men du måste ändå vara beredd på att lägga ner lite arbete för att hålla fast vid rutinerna.
 
Ofta kommer barnets trötthet på kvällen att variera beroende på hur aktiv och händelserik dagen har varit. Men det är ändå bäst att hålla fast sig till en fast läggtid.
Många barn kan verkligen konsten att sysselsätta sig med olika aktiviteter på kvällen och det finns inga gränser för vilka ursäkter det kan hitta på för att skjuta lite på läggtiden: ”Jag ska bara rita klart.”, ”Jag måste bygga färdigt legoborgen.” ”Jag är törstig.” ”Jag är hungrig igen.” ”Jag måste kissa.” Variationerna är oändliga. Och har du någon kväll glömt att påminna om läggtiden upptäcker du kanske att barnet försöker göra sig osynligt för att dra ut på kvällen så länge det bara går. Många föräldrar får verkligen sitt tålamod satt på prov när det gäller kvällsrutinerna, så här gäller det att ta ett djupt andetag och vara vänlig men bestämd.
Det kan vara en bra idé att tänka på hur du uttrycker dig gentemot barnet. ”Nu ska du sova” kan bli bemötas med ”jag är inte trött”, men om du säger att ”nu är det läggdags” är det inte lika lätt att protestera. Ofta kommer barnets trötthet på kvällen att variera beroende på hur aktiv och händelserik dagen har varit. Men det är ändå bäst att hålla sig till en fast läggtid. Om barnet inte är redo att somna med en gång kan det få titta i en bok eller lyssna på musik.
Nu är barnet så stort att man kan ingå avtal om kvällsritualerna. Gör klart för barnet att det ska lägga sig en viss tid. Se vad barnet klarar av på egen hand och hjälp sedan till med resten så att det får känna att det lyckas. Önskat beteende bör belönas konsekvent, gärna med lite extra mys eller en lugn aktivitet som barnet tycker om: ”Eftersom du gick till badrummet direkt när jag sade till, hinner vi läsa två böcker.”
 
Barnet bör också få igenom några av sina önskemål, till exempel att en liten nattlampa ska stå tänd eller att dörren till sovrummet ska vara öppen om det gör att barnet känner sig tryggare och somnar lättare. Försök att undvika segdragna förhandlingar varje kväll, det sliter på både föräldrar och barn. Även om barn protesterar känner de sig trygga när föräldrarna bestämmer.
UPPE EXTRA LÄNGE?
Det kan vara frestande att låta barnet vara uppe extra länge då och då, kanske som belöning eller i samband med en särskild händelse. Men barn i den här åldern vaknar tidigt även om de har lagt sig sent kvällen innan och då får de för lite sömn. Hos barn som har varit uppe två timmar längre än vanligt en lördagskväll kommer melatoninproduktionen att fortsätta vara fördröjd på måndagskvällen. Försök därför att lägga in mysiga och roliga stunder under barnets vanliga vakentid i stället.
 
Minst 10 procent av alla barn i den här åldern råkar kissa i sängen minst två gånger i månaden. De flesta växer ifrån sängvätningen, men om problemet inte ger med sig kan du ta kontakt med vårdcentralen.
 
Barn i tre–fyraårsåldern drömmer mest om djur, gärna om djur som uppför sig som människor. Det är inte så mycket känslor i deras drömmar. När barnet kommer upp i skolåldern ändras detta.
 
Om du lägger barnet när det är sömnigt, men innan det har somnat helt, kommer barnet lättare lära sig att somna på egen hand. Ett annat tips är att undvika att se barnet i ögonen när du lägger det. Ögonkontakt har en stimulerande effekt och kan få barnet att vakna till igen. Fäst hellre blicken vid barnets mage när du talar lugnande till det i sängen.
 
 
Vad tyckte du om artikeln?  
Föregående artikelSömn för barn ett till tre år
Nästa artikelSömnproblem – kolik
DELA