Babyvärlden.se on Facebook
Babyvärlden.se
Babyvärlden.se
 
 
 
 
 
 
 
 
Forum, fina premier och åldersanpassad information
  E-post:  
Lösenord:  
Kom ihåg lösenord:  
Glömt lösen? | Hjelp?

Oenighet om alkohol i bröstmjölk

Antal kommentarer: 4 | Lägg in en kommentar
Amning_alkohol.jpg
Trots att det saknas belägg för att barn skulle skadas av alkohol i bröstmjölken vill Läkarförbundet och Barnmorskeförbundet- i strid med sina egna experter - behålla nolltoleransen mot alkohol.

Sveriges Läkarorganisationer har olika uppfattningar om Livsmedelsverkets förslag att lätta på alkoholrestriktionerna för ammande kvinnor. Trots att det saknas vetenskapliga belägg för att bröstmjölken skulle vara skadlig om mamman dricker alkohol vill alltså Läkarförbundet, en av många organisationer som nu får lämna synpunkter på Livsmedelsverkets förslag till nya kostråd, behålla nolltoleransen mot alkohol.

Förbundet medger i sitt svar att det inte finns något som tyder på att bröstmjölken skulle skada barnet, även om mamman druckit, men vill alltså ändå att livsmedelsverket ska fortsätta att hävda det bland annat för att mamman riskerar sämre omdöme om hon druckit. 
 
Det är en synpunkt som väcker kritik från tunga företrädare i den egna kåren.
- Livsmedelsverket ska berätta om livsmedel och även om livsmedlet bröstmjölk. I dag säger både den lilla forskning som finns, men också all erfarenhet, att det inte är skadligt med den utomordentligt lilla mängd alkohol som bröstmjölken innehåller. Det är ju knappt mätbart, säger Margareta Blennow, ordförande i Barnläkarföreningen till TV4.
 
Tidigare varnade livsmedelsverket för alkohol i bröstmjölk. Men när TV4:s Kalla fakta granskade det vetenskapliga stödet för rekommendationerna medgav verket att bröstmjölken användes just som en förevändning för att få mammor att inte dricka alkohol.
 
Barnmorskeförbundet ställer sig, liksom Läkarförbundet, kritiskt till de nya förslagen. Babyvärldens barnmorska Pernilla Ny förtydligar:
 
- Om verksamheten och Livsmedelsverket kommer fram till olika hållning får tiden visa, men i nuläget så följer vi de gamla rekommendationerna. Sedan är det dock inte sjukvårdens roll att undanhålla ny information utan givietvis skall man svara och informera enligt de riktlinjer som finns. Det är viktigt att blivande och nyblivna föräldrar gör sitt eget val utifrån den forskning som finns.

Fotnot: Livsmedelsverket förslag på nya rekommendationer till ammande är: "Alkohol har inga positiva effekter för amningen men det finns heller inga medicinska skäl att avstå helt från alkohol när du ammar. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig via bröstmjölken är liten och om du dricker 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan innebär det ingen hälsofara för barnet. Däremot bör förstås den som ska ta hand om barnet, vare sig det är mamman eller pappan, inte vara så påverkad att omdömet och omsorgen om barnet försämras."

Förslaget stöds av Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet men också av Läkarsällskapet och Barnläkarföreningen.


Lägg in en kommentar
 
Ditt namn:
Rubrik:
Kommentar:
Skriv in tecknen som visas här ovanför:
Antal kommentarer: 4
Ej läskunnig?
Skrivet av Ehn 28.11.2008
Mica - läs sista två raderna i Livsmedelsverkets förslag på nya rekommendationer.
Lägg in en kommentar | Rapportera olämpligt innehåll
Varför bara ammande mammor?
Skrivet av Mica 09.11.2008
Varför är det bara ammande mammor som riskerar att få sämre omdömme om de dricker alkohol? Falskmatande mammor, pappor och alla andra kan tydligen dricka utan att tappa omdömmet - eller?

Lägg in en kommentar | Rapportera olämpligt innehåll
ge korrekt information för fasen!
Skrivet av Petra 15.07.2008
Jag blir så förbannad! Man behandlar kvinnor som omyndiga! Vi måste väl för fasen ges korrekt information och sen själva fatta beslut utifrån det! Överförmynderi är vad det är! Heja Livsmedelsverket som tagit fram ett bra nytt förslag baserat på fakta. Hoppas sjukvården tar sitt förnuft tillfånga.
Lägg in en kommentar | Rapportera olämpligt innehåll
ett glas eller två...
Skrivet av Melker 15.07.2008
"Bra artikel om ett viktigt ämne! Klart att vården inte vill se drickande ammande mammor. Men ett eller två glas vin har ingen skadlig inverkan. Fråga de franska kvinnorna …
Läkare får gärna tycka, men livsmedelsverket bör ej basera sina rekommendationer på detta."
Lägg in en kommentar | Rapportera olämpligt innehåll
Share/Bookmark

Kopiering av material på Babyvärlden är inte tillåtet utan avtal.

Copyright © Babyvärlden.se/Sandviks förlag AB

Adelgatan 11
211 22 Malmö
Tel: 040-660 68 13
info@babyvarlden.se

Besök också våra andra webbplatser:
www.goboken.se | www.mittabc.se | www.mitt123.se | www.minafakta.se

Site Map
Babyvärlden.se on Facebook