Vakna, somna, vakna...

Utskriftsvänlig version
När större barn har svårt att komma till ro under kvällen har det ofta med tv-tittande att göra. Undersökningar visar att barn blir mer oroliga av tv-program än föräldrarna tror. Var uppmärksam på det och se till att barnet inte tittar på några skrämmande tv-program. Det är också tankeväckande att tv och koffeinhaltiga drycker är stora sömntjuvar, även hos barn. Ett allt större antal småbarn har tv i sitt eget rum - det är inte den bästa lösningen om barnet har sömnproblem.

Mörkrädsla är också ett vanligt problem hos större barn. Låt gärna barnet har en nattlampa i sovrummet, men tänk på att det kan vara till nackdel för melatoninproduktionen om barnet sover med ljuset tänt för fullt hela natten.
 
DAG ELLER NATT?
Många barn sover bra, men kan ändå komma snett i dygnsrytmen. Hos spädbarn kommer du att märka detta genom att de har lika långa vakenperioder under natten som under dagen – eller ännu längre.
För att få rätsida på det här är det bäst att börja väcka barnet under de långa sovperioderna under dagtid, gärna var tredje timme. Om barnet verkar trött och ointresserat av att äta kan du ha det uppe en stund innan du erbjuder mat. Tänk också på att nattmålen bara ska handla om mat. Om barnet får alltför mycket stimulans under natten är det risk för att det kommer att sova alltför långa perioder under dagen och därmed vara pigg igen till natten.

När ett större barn vaknar på gott humör under natten och har all energi i världen, kan det sägas vara ett slags glädjefull sömnlöshet. Det lilla barnet tycker helt enkelt att det är roligare att vara vaken än att sova. Barnet ligger gärna och pratar lite med sig själv och leker med sina gosedjur. Efter en stund kliver det kanske upp ur sängen och söker sällskap hos föräldrarna. Om detta händer varje natt kan det vara ett tecken på att barnet sover för mycket under dagen. Försök att begränsa sovtiden under dagen och se om det hjälper.
 
Om du lägger några böcker och leksaker så att barnet kan nå dem, kan barnet underhålla sig själv en stund. Under den ljusa årstiden kan det hjälpa med mörka eller ljustäta gardiner i sovrummet. För barnet signalerar ljuset att det är dag – även om klockan bara är fem på morgonen.

UPPE MED TUPPEN
Samma sak gäller om barnet börjar vakna extra tidigt varje morgon. Under perioder vaknar de flesta barn tidigare än föräldrarna skulle uppskatta och de vuxna måste till viss del ställa in sig på att anpassa sig efter barnets morgontidiga vanor. Men efterhand kan du lära barnet att underhålla sig själv genom att lägga fram böcker och leksaker så att barnet kan nå dem. Om barnet är redo för en ny dag redan vid fyra–femtiden på morgonen kan du fundera på om det sover för länge under dagen, särskilt under eftermiddagen. Du kan också försöka flytta läggtiden successivt och se om barnet sover längre på morgonen i motsvarande grad. Men som tidigare har nämnts är det viktigt att barnet inte är för trött när det ska lägga sig för kvällen, eftersom det också kan skapa problem. Här måste man pröva sig fram.
 
SOMNA OCH VAKNA IGEN
Vissa barn somnar utan problem, men kan vakna igen efter en timmes tid utan någon synbar anledning.  I sådana situationer bör föräldrarna ge barnet minsta möjliga uppmärksamhet och kanske bara vara i rummet eller vid dörren så att barnet lär sig att komma till ro på egen hand. Om barnet ammas kan det vara klokt att låta den som inte ammar lugna barnet igen. Barn som fortfarande ammas kommer oundvikligen att koppla ihop mamman med mat, och om det inte är dags för nattmålet är det lika bra att hon håller sig undan.
 
Undersökningar visar att föräldrarnas beteende i sådana situationer har stor betydelse för barns sömnvanor. Om problemen med uppvaknande och oro om natten håller i sig kan det man prova en metod som går ut på att väcka barnet en liten stund innan det brukar vakna av sig själv
 
FRÅN SÄNG TILL SÄNG
När barnet har lärt sig att komma upp från sängen på egen hand är det så klart lockande att ge sig iväg till föräldrarnas säng när det vaknar om natten. I familjer med flera barn kan resultatet bli att man inte riktigt vet vem som sover i vilken säng på morgonen. Blir det för fullt i föräldrasängen kan det hända att en av de vuxna flyttar till barnets rum eller gästrummet.

Om det är så hemma hos dig har du två val: antingen kan du acceptera att det blir lite trångt och oroligt i sängen eller också får du göra något åt det. Väljer du det sistnämnda alternativet måste du vara bestämd och båda föräldrarna måste vara inställda på att handla konsekvent. Följ barnet tillbaka till rummet varje gång och lägg det vänligt men bestämt i dess egen säng. Detta kräver stor uthållighet, men om du är sliten efter en lång tid av avbruten nattsömn kan det vara nödvändigt.
 
 
annons

På framsidan nu:


Lägg in en kommentar
 
bokstäver kvar
Antal kommentarer: 0

 

 

.


Chefsredaktör Sandviks Parenting Portals: Karine Frafjord

 

Babyvarlden.se följer "Spelregler för press, radio och TV".


erbjuder vägledning genom Babyvärlden.se, och rätt bok i rätt tid genom Goboken.se. Eller helt enkelt: Vi hjälper barn och föräldrar att utvecklas tillsammans.

Copyright © Babyvärlden.se/Sandviks förlag AB. Kopiering av material på Babyvärlden är inte tillåtet utan avtal.